28.3.13

Himpunan Status Oct2012-Dis2012



Bottom of Form
Teh:
"Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari anda. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.."

- Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kam
Bottom of Form

Teh:
Sahabat yang sebenar adalah sahabat yang kala kita melihat wajahnya, kita akan teringat akan Dia (Ya Allah).


Teh:
Allah sangat gembira menerima taubat seorang hamba melebihi kegembiraan orang yang mendapat kembali barang yang disayanginya.

Teh:
Tips menutup aurat. 

Sebelum keluar rumah cuba tanya diri sendiri
'Allah redha tak dengan apa yang aku pakai ni'

Selamat beramal :)


Teh:
Bertaubat dan beristighfar secara berterusan akan menghapuskan dosa yang dilakukan secara tidak disedari.


Teh:
Dekatkan dirimu dengan Allah. Nescaya kamu berbahagia.

Allahuakhbar.

Bottom of Form
Bottom of Form
Bottom of Form
Bottom of Form
Bottom of Form
Bottom of Form
Bottom of Form
Bottom of Form
Bottom of Form

Teh:
Being in the first class doesnt mean your are THAT smart and being in the last class doesnt mean you are THAT stupid.


Teh: 
Kalau dosa itu Allah nampakkan di atas timbangan dacing...yang mana lebih berat. Kiri dosa. Kanan pahala.


Teh:
Kita takkan selalu dapat apa yang kita nak.
Tapi, apa yang kita dapat itulah yang kita perlu.

Allah Maha Adil :)


Teh:
Sekiranya kita menghadapi musibah, jangan hadapinya sebagai seorang guru, jangan hadapinya sebagai seorang doktor tetapi usahakanlah menghadapinya sebagai seorang MUKMIN....InsyaAllah


Teh:
Halal haram bukan terletak pada makanan sahaja. Tapi pada tutur kata, tingkah laku, dsbgnya...

#Halal dan haram (ceramah ustaz kazim elias)


Teh:
Menjadi solehah bukan niat untuk meraih hati yang soleh. Tapi yang utama merebut redha Allah s.w.t


Teh:
"Dunia ialah tempat manusia berpenat untuk membuat pahala, Akhirat ialah tempat manusia berehat setelah masuk ke syurga"

Teh:
Jika anda mahu membuat sesuatu, anda akan cari jalan. Jika anda tidak mahu membuat sesuatu, anda akan cari alasan.


Teh:
Allah limpah rezeki dan nikmat tanpa berkira, kenapa kita selalu berkira2 untuk Allah. :(

#dirisendiri&kalian


Teh:

'Apabila kamu keluar dari rumah kamu, rasakanlah orang disekeliling semuanya baik dan kamu je yang tak baik dan kamu adalah orang yang baik' Saidina Umar


Teh:
Sebelum memberi nasihat kepada manusia dengan ucapanmu, berilah mereka nasihat dengan perbuatanmu.


Teh:
"Jauhilah olehmu akan dengki, kerana sesungguhnya dengki dapat memakan kebaikan seperti api memakan kayu bakar." ~ hadis riwayat Abu Daud


Teh:
korang tak suka kerajaan bukan maslah aku,
korang nak pangkah mana pun bukan masalah aku
yang aku tak nak Islam bergaduh dengan Islam.

Allahuakhbar :)


Teh:
Kalau dah sayang
Ayat manis jangan dikarang
Kalau tiada apa yg menghalang
Sila masuj meminang 

Edit by: poksu ki


Teh:
Biar hilang sesuatu kerana Allah
JANGAN sesekali hilang Allah kerana sesuatu :)


Teh:
"Hidup ini adalah untuk Allah sayang pada kita. Redha pada kita"


Teh:
Walaupun hidup seribu tahun,
Kalau tak sembahyang apa gunanya


Teh:
Cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau TUTUP AURAT 
Anda pasti cantik sekali !


Teh:
Mengapa manusia gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia itu sendiri dilahirkan dari sebuah kemesraan :)


Teh:
Salam maal hijrah buat semua sahabat. 
Azam bukan atas kertas untuk tatapan 
tapi disertakan dengan tindakan yang berterusan. :)


Teh:
Saya tak nak EPAL,
tapi saya nak OREN,
Saya tak nak COUPLE,
tapi saya nak KAHWIN !
Muktamad....


tiada istilah perigi cari timba. istilah sepatutnya adalah si solehah mencari sang penjaga agamanya.

# 
SHauqi ALias


Teh:
kpd Muslim : 
bertafakur sambil berzikir nama Allah selama 12 minit setiap hari akan menambahkan daya ingatan anda - cubalah selepas solat.....


Teh:
Sebukit mana makanan yg kita makan, selaut mana minuman yang kita minum kalau bukan Allah yg mengenyang dan menghilangkan dahaga, kita takkan puas!


Teh:
Katakanlah: 
"Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam"
(Surah al-An'am 162)


Untuk menjadi baik perlulah memperbaiki solat, 
dan orang yang baik adalah orang yang melakukan solat 
tetapi paling penting untuk menjadi baik perlulah solat.

#Pahrol Mohd Juoi


Teh:
Nak tahu di mana kedudukan kite di sisi Allah? Cuba lihat di mana kedudukan Allah dalam diri kite dulu :)


Teh:
Setiap insan melakukan kesilapan, jgn menghukum kesilapan itu sepanjang hayat


Teh:
Cukup tak solat kalian 5waktu today? Cuba recheck. Kalau belum solat isya' then solat. Kalau missed beberapa waktu sila qadha ok :)


Teh:
Bila jiwa rasa kosong, jangan malu dekatkan diri kamu dengan Maha Pencipta krn Dia akan penuhkan jiwa kamu dengan rasa cinta kepadaNya.


Teh:
Pernah ditegur secara baik& penuh hikmah? Jgn melenting. Barangkali ia 'utusan' dan 'teguran' dari Yang Esa yg disampaikan melalui manusia.

*thanks bagi yg tegur :) salam zuhur


Prof Dr Muhaya:

Keyakinan pada Allah dan istiqamah memperbaiki diri ialah formula mendapat ketenangan dan kebahagiaan dunia akhirat, perhatikan aktiviti kita hari ini. Jom audit diri


Bottom of Form
Teh:
Saya post pasal agama dan dakwah bukan tujuan nak perli memerli. Sekadar PERINGATAN diri sendiri dan orang lain.

Hak TERASA Hak Awak,
Hak BERDAKWAH Hak Semua. :)

Teh:
Tiada yang terlihat lebih indah oleh dua orang yang menjalinkan cinta selain dengan perkahwinan. (HR Ibnu Majah, Hakim dari Ibnu Abbas)

Teh:
Orang luar sana ANGKAT senjata tegakkan agama Islam...
kita disini aman damai, ANGKAT takbir untuk tegakkan agama Islam! 

JOM solat Zuhur :)

Post jela apa-apa yang baik kat facebook ni. Akan ada yang baca jugak walaupun tak "like" status tu. Jangan letih nak post sesuatu yang baik..

"Usaha kita itu MALAIKAT catat. Allah pula yang menilai."

Jadikan medan facebook sebagai buku amalan catatan pahala kita, bukan catatan dosa !

*InsyaAllah :)

Teh:
Jika kita mengetahui tarikh kita akan mati, pasti kita akan lakukan semuanya bersungguh-sungguh, terutamanya beribadat. #renungan

Mati itu pasti tiba
Tidak boleh ditunda

Teh:
Wanita muslimah yang menutup aurat sempurna itu sangat cantik tanpa make-up walau wajah penuh dengan rembesan keringat!

Teh:
Allah Maha Mengetahui siapa pendampingku :)

ulang

bismillah

Ya Allah
sedang lain enak tidurnya
aku merenung dosa
mana hilang titk noktah untuk aku pahatkan
tiada henti ianya semakin berulang kali

Ya Allah
tiada telinga  mahu mendengar rentetan ini
ceritanya setia pada telingaMu
cerita ini depan penglihatanMu
mana mungkin  ianya dibalik tabir
meski itu tidak akan hilang dimataMu

Ya Allah
sedang leka
sedang alpa
masing lagi ianya berlaku

Ya Allah
selingkuh lagi aku
sasar jauh dari simpang lurus

Ya Allah
tiada keluhan yang berat dari sesalan

noktahkan dosa itu!

Langgar Pantang!

Pantang nenek moyang aku yang langgar pantang.aik bahasa tunggang betul la..hehe...

dah dua hari tak update blog.busy memanjang kalah perdana  menteri. tp tak sebusy beliau.....cuma kerja2  rumah macam taknak abis laaa....why? why? hehe

ok sebenarnya nak membebel kat sini pasal kelas tuisyen aku ajar semalam! Ya Allah sungguh biadap pelajar menjawab pertanyaan seorang guru. Argh! memang berbakul bebelan la dapat.hehe
kalau nak cerita memang tak abis huruf la kan..Hanya  mampu berdoa semoga Allah tabahkan hati :)


Resepi Mini Egg Tart

Bismillahirahmanirahim

Aku bukan seorang yang suka pada kerja remeh-temeh ni. Nak buat biskut ciconet-ciconet memang tidak la..aku suka biskut yang gentel bulat-bulat pastu tekan dengan garpu! bakar, siap. senang kan.hehe...

sebab tu excited aku lebih tinggi buat kek dari buat biskut. :)

pendek cerita nak share resepi sebenarnya..hehe

mula2 bahan nak buat kulitnya dulu...(shell)

125g butter (lebih sedap guna buttercup)
165g gula icing
250g tepung gandum (seeloknya diayakkan)
1biji telur kuning
1/2biji telur putih
esen vanila

pukul butter bersama gula icing hingga sebati kemudian masukkan telur dan esen vanila......last sekali masukkan tepung dan uli hingga menjadi doh (part uli ni sebaik2nya gunalah tangan baru rasa meresap..  :) )

pastu bahan nak buat kastard telur pulak..so simple je tau

280ml susu segar (boleh digantikan dengan susu cair)
150g castor sugar
4biji telur
1sudu besar tepung kastard
esen vanila

masakkan susu segar bersama dengan castor sugar....kemudian ketepikan dan biarkan sejuk..sambil-sambil tu pukul telur (jangan terlalu kembang, sebab taknak topping tart menggelembung) masukkan susu yang disejukkan tadi dan esen vanila..akhir sekali masukkan tepung kastard... siap...

dan siap..eh x siap lagi...seterusnya step by step by picture.. *malas nak menaip*
rupenye selepas diuli.....*retak*

gentel bulat dan masukkan dalam acuan..tekan tengah dan ratakan keliling,  pastikan shell tidak terlalu tebal/nipis..
tekan tekan

sudah siapp...hehehe

masukkan kastard telur...tips*tunggu oven panas betul2 baru tuangkan  kastard dan maskkan dalam oven, jangan  tuang kastard awal2...nanti kembang shell...

bakar. panas.



siap sudahhhhhhhhhhhhh! Alhamdulllah menjadi :) biarkan sejuk sebelum  keluarkan dari acuan

gigit!



Info:
-Adunan ni mampu menghasilkan 60-70 ketul mini egg tart (pastikan acuan yang mini ye)
-Ketika membakar, nampak je kastard menggelembung terus keluarkan egg tart dari oven.....

selamat mencuba


27.3.13

Harapan

Aku tidak mahu beri harapan,
tapi aku mengharap pada dia.

aku takut aku menunggu benda yang bukan kepunyaan. akhirnya aku rugi masa.
aku takut aku lepaskan yang sepatutnya jadi milikku, akhirnya aku rugi masa depan.

aku duduk termangu
aku berfikir
kenapa?

sedang aku lupa

Allah ada
Allah pemegang hati dan masa depan
Allah mencorak menentukan
Allah punya cerita terbaik untukku
Allah menulis semuanya sejak azali lagi

jadi

tiada apa rasa rugi
tiada apa rasa sesal

yang ada hanyalah usaha dan tawakal kerana

Allah sebaik perancang. rancanganNya lebih hebat dari rancanganku  sendiri :)

26.3.13

CP: Ayuh Bina Syurga Dunia


alt
Hidup berkeluarga sememangnya diimpikan oleh setiap umat Islam yang beriman. Mempunyai suami dan isteri yang dicintai di sisi adalah keinginan fitrah manusia. Setelah sahnya ijab dan kabul, maka bermula hidup berkeluarga yang penuh dengan warna dan serinya.
Selain daripada kebahagiaan yang dikecap, kita seharusnya mempersiapkan diri dengan cabaran dan ujian dalam hidup yang serba baru itu. Jika dahulu kita hidup dengan suasana bebas untuk melakukan sesuatu, tidak terikat dengan seseorang selain keluarga namun selepas berkahwin tiada lagi istilah hidup bujang.
Tanggungjawab terhadap keluarga bermula sebaik sahaja seseorang itu dikahwinkan. Bermulanya tanggungjawab terhadap isteri, mahupun suami sehinggalah kepada anak-anak. Berkahwin dan berkeluarga amat disukai Rasulullah S.A.W.
Baginda juga menyarankan agar mempunyai anak yang ramai bagi pasangan yang baik kerana dengan lahirnya ramai anak, maka lahirlah ramai penerus dan penyebar syiar Islam. Menjaga keluarga telahpun diperintahkan secara terus dari Allah S.W.T kepada kita semua. Firman Allah S.W.T:
"Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, dan keras, yang tidak derhaka kepada Allah terhadap apa yang diperintahkan kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan." (Surah At-Tahrim: 6)
"Anak yang ramai bukan semuanya jadi orang alim pun." 
Ini antara nada sinis berbaur negatif yang selalu menjadi "mind set" kebanyakan daripada kita.Kenapa tidak anak-anak menjadi soleh dan solehah? Anak-anak yang soleh solehah inilah yang akan mendoakan kesejahteraan ibu dan bapanya di alam kubur kelak. Doa mereka akan sentiasa mengiringi orang tuanya meskipun mereka telah meninggal dunia. Bukankah anak soleh dan solehah itu suatu kelebihan dan anugerah buat ibu dan bapa?
Dari Abu Hurairah R.A bahawa Nabi Muhammad S.A.W bersabda:
"Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain, dan anak yang soleh yang berdoa untuknya."(Riwayat Muslim)
Menghidupkan suasana Islam dalam keluarga atau biah solehah adalah seruan yang dituntut buat kita semua para suami, isteri, dan sesiapa yang bakal berada di alam rumah tangga ini. Jika sejak dari mula perkahwinan "mode Islam" itu diaktifkan, keluarga akan lebih cenderung dan akrab dengan Islam. Adalah wajib untuk mengajar anak-anak ilmu fardhu ain seperti akidah, ibadah, akhlak, serta syariat-syariat Islam yang lainnya.
Jangan bimbang andai tiada harta dunia tetapi bimbanglah andai tiada roh agama dalam keluarga. Taburkan kasih, dan cinta kita kepada pasangan hidup serta anak-anak dengan mencurahkan syariat agama Islam, bukan disuap dengan harta, kebebasan dan keseronokan yang fana. Rasulullah S.A.W bersabda :
"Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci dan bersih), kedua ibu bapanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi." (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Kita bukan lahir dalam keluarga alim ulama', bukan dari keluarga wali-wali Allah dan bukan pula dari kalangan mufti-mufti yang benar. Kebanyakan kita adalah orang awam dan biasa.
Pun begitu, tidak mustahil bagi kita mewujudkan keluarga yang mencontohi para alim ulama' dan orang-orang yang dekat denganNya. Setidak-tidaknya kita mencuba, dan sekurang-kurangnya kita menjalankan tanggungjawab dalam berkeluarga.
Ayuh, bina syurga dunia dengan Islam. Le'ts turn on Islamic mode in our family!


*http://www.iluvislam.com/keluarga/ibu-bapa/3466-ayuh-bina-syurga-dunia.html

CP: Couple


Di suatu malam depan panggung wayang…

Sizuka : Best tengok wayang dgn awk td..kelakar je cerita tu..xbosan kan?
Nobita : A’ ah xbosan. Best!
Sizuka : Kalau best, knp awk letakkan kepala awk kat bahu sy & beritahu sy y awk mengantuk?
Nobita : Errr~ hehe..


Sizuka : Nasib baik kita pakai sweater kn awk? Kalau x, mesti sejuk dalam tu td.
Nobita : A’ah..btul3! Xdela sejuk sgt td bila dah pakai sweater ni.
Sizuka : Klu xsejuk, kenapa awk pegang tangan sy & beritahu y awk sejuk?
Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun menuju ke i-City..

Sizuka : Awk, sy cantik x?
Nobita : Awk kn syg sy..mestilah cantik..
Sizuka : Kalau sy ni betul cantik bagi awk, kenapa bila sy pakai baju-baju tertentu baru awak akan puji sy cantik. Kalau sy pakai baju longgar, awk diam je..kadang-kadang awk akan tanya saya kenapa pakai baju besar..kalau sy pakai baju ketat, baru awk puji sy cantik..knp ye?
Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun tiba di i-City..

Sizuka : Jom snap pic wak..sy nak tangkap gambar awk bawah lampu tu.
Nobita : Kita tangkap gambar berdua la syg. Meh sini, duduk sebelah sy. Rapat sikit, nanti xmasuk plak gambar awk.
Sizuka : Boleh ke rapat-rapat ni?huu
Nobita : Takpe de..awk kn awek sy..
Sizuka : Awek je..bukan isteri yg sah..
Nobita : Errr~ huhu..

Sizuka : Nanti sy simpan gambar kita ni dalam laptop sy ye wak.
Nobita : Alaa..upload la terus dalam fb.
Sizuka : Eh..boleh ke..xelok la wak..gambar tu dah la awk & sy je..yang ke-3 syaitan..pastu nak pergi heboh 1 dunia tentang dosa y kita buat..xmalu ke?huu
Nobita : Errr~ huhu..

Mereka pun pulang..

Sizuka : “Awk, awk syg sy x?
Nobita : Mestilah syg..syg sangat2 tau..haa
Sizuka : Buktinya??
Nobita : Eh..mcm ajak bergurau je..nak sy kiss pipi awk tu ke syg?hehe
Sizuka : Ish..apa ni? Teruknya pemikiran awk..huu
Nobita : Eh..errr~ huhu

Sizuka : Mak sy kata, kalau kita syg sesuatu tu, kita akan jaga sebaik mungkin.
Nobita : Eh..mestila! hehe
Sizuka : Tapi awk tipu sy!huu~
Nobita : Eh..kenapa plak sy tipu awk??
Sizuka : Kalau awk syg sy, mestilah awk jaga sy sebaik mungkin tp awk xjaga sy dgn baik pun..awk sentuh-sentuh sy, pegang tangan sy, cuba nk kiss sy,ajar sy buat benda bukan-bukan yg sy xpernah buat sebelum ni, selalu ajak sy keluar malam-malam.

Nobita : Owh..sekarang awk nak salahkan sy la ajak awk keluar malam?? Mak ayah awk yg bg izin tau!
Sizuka : Memang diorang y bagi izin tapi awk tau x y diorang jugak y akan tanggung dosa sy dgn awk malam-malam macam ni sbb diorang bg izin pada sy ank perempuan diorang utk keluar dgn lelaki bukan mahram tanpa adik atau abang sy sebagai peneman pastu buat benda-benda xsenonoh! Pegang sana pegang sini..awk tau x panggung wayang tu mungkin sejuk bagi awk sampai terpegang tangan sy dgn sengaja, tp neraka tu teramat panas & tangan awk y memegang tangan sy tu akan dibakar dalam api neraka berulang kali..awk sedar x semua tu?? Tangkap gambar nak kepit-kepit, padahal boleh je tangkap gambar sorang-sorang kan..then, nak heboh kat 1 dunia. Pastu nanti org ‘like’ awk pun suka sebab orang tau siapa awek awk & hubungan awk dan sy kononnya bahagia tapi awk sedar x yang malaikat sentiasa mencatat segala apa yg kita buat..awk ada ilmu agama..klu xde ilmu agama pun, awk tau benda tu salah..tp kenapa masih buat? Awk sedar x semua tu??? 

Sizuka : Ingat Allah tak waktu awk buat semua tu?? Awk tu belum tentu jodoh sy, nak sentuh-sentuh sy. Kalau da awk nak sentuh-sentuh sy, apa je y suami sy boleh dapat special dari sy sbg isterinya y sah? Awk nak ke isteri awk dah macam sisa orang? Awk mesti akan cakap awk akan pastikan y awk akan nikah dgn sy sebab tu awk boleh sentuh-sentuh sy..tp awk sedar x y awk tu siapa?? hanya hamba Allah…awk bukan tuhan utk tahu siapa jodoh sy & jodoh awk..awk sedar x semua tu??? Klu betul awk syg sy, awk jaga lah sy baik-baik, beri sokongan sy jd muslimah solehah…dekatkan diri pada Allah, mohon pada Allah supaya izinkan kita dijodohkan bersama kerana sy ni milik Allah..ibu bapa hanya penjaga sy, mereka menjaga sy dgn penuh kasih sayang & didikan y baik sehingga sanggup memberi kepercayaan pada awk utk menjaga sy, tp awk jaga sy x??awk jaga sy x?? x kan..awk bawa sy kea rah keburukan..awk sedar x semua tu??? Banyak lagi y awk buat kat sy, sy pun terlalu kurang pandai ikutkan je kemahuan awk..nanti kat neraka bila Allah soal sy dgn dosa-dosa maksiat y kita buat, bukannya awk dapat backup sy dpn Allah..kn?? Tolonglah tahan diri tu sehingga kita dah sah dinikahkan..huuu~

Suasana bertukar menjadi suram…sehinggalah nobita mula meluah perasaan…

Nobita : Kenapa x dari dulu awk cakap semua benda ni?? Kenapa bila kita dah lalui macam-macam baru awk nak luahkan semua ni???
Sizuka : Sebab sebelum awk nak couple sgn sy, awk janji yang awk akan jaga sy baik-baik. Awk suka dengan saya pun sebab bagi awk sy baik tapi semakin lama awak makin berubah. Perubahan awk turut merubah diri sy. Baru sekarang sy luah semua benda ni sebab selama ni sy sentiasa menanti agar Nobita y dulu kembali. Nobita y menjaga sy dgn baik. Sy tunggu Nobita tu..tunggu & terus menunggu kerana sy sayangkan dia. Tapi semakin lama sy tunggu, semakin menjadi-jadi…awk fikirlah baik-baik apa y sy sampaikan…kalau awk masih xberubah, lepaskan sy kerana Allah..

Nobita : ……

[Pesanan : kepada pasangan yg hangat menyulam cinta & kasih sayang, jagalah batas anda! Ingat larangan Allah…cinta itu indah krn Allah yg menciptakannya tapi jangan sampai cinta utk Allah itu dinodai oleh cinta manusia..menjadi kebiasaan, dalam berkasih ada kesalahan y akan dilakukan..seringlah muhasabah diri & beranikan diri untuk mula buat perubahan..beranikan diri menegur pasangan sebelum Allah menegur dengan pembalasan & azab..wallahu’alam~]

Renung2kan

*aku menegur tanda aku sayang*