20.11.13

malu sendiri

Allah

aku malu
mahu lari jauh dariMu
tapi pelosok mana aku sembunyi
pelosok itu kepunyaan Kamu

Allah
aku malu
pijak bumi milik Kamu
sedut udara milik Kamu

sungguh setiap kecil zarah punya Kamu

dan aku

Allah

aku malu sungguh malu

malu

16.11.13

diam 1

aku mendengar bait2 itu menjengah telinga terus menusuk jiwa dalam.

memang makan dalam penyampainya
makan dalam hingga aku diam membiarkan titisan air mata ini mengalir

antara aku dan dia
siapa yang harus tunding jari

*tunduk*

relakan sepuluh jari terus padaku
terang-terang salah sendiri
sendiri yang tak reti-reti

benar

ada ilmu tapi tidak amal itu sia-sia celik mata atas bumi ini

erm

sebagai manusia
sebagai hamba
apa tujuan sedarmu
apa kumpulan amalmu

*diam*

jawapan ada tapi tak mampu nak keluarkan
kerana aku tidak amalkan

berhenti.......

14.11.13

kerja kami guru

kerja kami
kerah otak
kerah tenaga

kerja kami
rungut tapi jalan
ungkit tapi langsai

kerja kami
siang malam
malam siang

kerja kami
moga Allah mudahkan jalan
moga Allah berkati rezeki

#guruzamansekarang

8.11.13

1

aku bukan wanita yang biasa

bisa sabar dengan penantian keputusan
yang aku tunggu

erm

6.11.13

diet

kalau aku kaya
aku makan ubat dan kurus

kalau aku malas
aku makan ayam dan gemuk

kalau aku rajin
aku makan sayur dan sihat

kalau dan kalau

kurus dan menawan



erm

3.11.13

-at

jika mahu memikat
cepat-cepat
masa makin singkat
sudah dekat

erm

31.10.13

syahdu

aku cuba buka mata
merasai apa yang kau rasa
mendalami

aku cuba
bukan aku endah
berkali aku mencuba

sudahnya
aku kalah
kalah dengan pandanganmu

yang syahdu. erm

30.10.13

Kursus KBAT Sejarah

Bangun pepagi dah mengadap matahari. HAHAHA

OK. Hari ni kursus KBAT atau sebutannya KAYBAT....di SMK Ulu Tiram..

KBAT ni stand for KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI......

memulakan kursus dengan sesi tunggu menunggu sambil menjamah makanan. kui3....pastu taklimat pastu bina kumpulan....

sambil perbincangan sambil makan roti peanut butter....nyum nyum

selesai je bincang dah sampai pulak makanan untuk lunch..perghhhhh

tetibe tertanya-tanya

Aku ni kursus sejarah
ke
atau
Kursus Makanan!

Fuhhh..
Alhamdulillah

29.10.13

mesyuarat

mesyuarat guru yang tak pernah jumpa titik noktah. fuhhhhhh

tabung

jauh sangat kau berjalan
sampai kau lupa
dari mana kau bermula

dalam kau tersungkur
kau lupa mana pergi tali bantuan


baik aku diam
aku menjauh

dari aku hampir
aku menambah tabung dosa


-----------------------------

tabung kanan masih kosong!
berdebu

tak ke kau sedih

16.9.13

soal

aku
menyandar harapan pada janji manusia
yang akhirnya musnah 
diam
duduk
menung

sedar
janji manusia janji bahasa
bisa ubah bila-bila masa

sakitnya,
dalam tiada siapa tahu!

:) + :( = ?

4.9.13

kehendak dan keperluan.

abaikan perasaan

3.8.13

Harapan Ogos

Mula bercuti. dua minggu.
jauh di sudut hati aku mengharapkan
sesuatu yang membahagiakan
sesuatu yang aku harapkan
aku impikan
aku dambakan
hanya masa depan.

dengan dia

31.7.13

henti

Malu
dosa berulang

tapi taubat berhenti!

Malu
Malu dengan diri

rasa mahu lari jauh

biar aku jauh dari tarikan dosa
semakin aku berlari semakin ia menghampiri

dan hati
tiada rasa bersalah atas dosa!

salah sendiri tidak mahu berdiri dengan janji!

13.7.13

ulangan taubat

Allah

hampirku pada dia hanya mengundang dosa

Allah

pisahkan aku dengan dia
selamatkan kami dari neraka
bentengkan kami dengan iman

Allah

jujurnya rasa dosa himpit jiwa
jujurnya rasa dosa legar dalam kepala

hati resah gelisah tidak tenang

Allah

aku tinggalkan Kau
aku palingkan dari nikmatMu
dan
Kau tinggalkan aku

Allah
pisahkan kami
pisahkan aku dan dia
pisahkan

24.6.13

kita

perbuatan kita

membaling diri ke api

perbuatan kita

menempah tiket ke lembah hina

perbuatan kita

mengundang murka Maha Kuasa

perbuatan kita

jijik pada mata mereka

dengar. perbuatan KITA

bukan saya sahaja
bukan kamu sahaja

tapi KITA

palit dosa

Allah
kesalan jenis apakah ini
kesalan tiada sedar
bila dosa diulang beberapa kali

saat Allah naikkan buku amalan lama
membuka buku baru
kenapa aku palitkan dosa

jangan kata kau tidak tau wahai nafsu!

kamu. ya! kamu yang saya maksudkan
saya tau kamu akan baca.

salah siapakah ini
jangan jariku menunding kepadamu
asasnya aku yang mulakan

*sedih*
*sesal*

benar.
aku jatuh jauh tersimpang

12.6.13

ubah

INGATLAH KATA-KATA INI :
"Ketika aku muda, aku ingin mengubah seluruh dunia. Lalu aku sedari, betapa sukar mengubah seluruh dunia ini, lalu aku putuskan untuk mengubah negaraku saja. Ketika aku sedari bahawa aku tidak boleh mengubah negaraku, aku mula berusaha mengubah bandarku. Ketika aku semakin tua , aku sedari tidak mudah mengubah bandarku. Maka aku mula mengubah keluargaku. Kini aku semakin tua, aku pun tak boleh mengubah keluargaku. aku sedari bahawa satu-satunya yang boleh aku ubah adalah diriku sendiri.

Tiba-tiba aku tersadarkan bahawa bila saja aku boleh mengubah diriku sejak dahulu, aku pasti boleh mengubah keluargaku dan bandarku. Pada akhirnya aku akan mengubah negaraku dan aku pun boleh mengubah seluruh dunia ini. "

Tidak ada yang boleh kita ubah sebelum kita mengubah diri sendiri. Tak boleh kita mengubah diri sendiri sebelum mengenal diri sendiri. Takkan kenal pada diri sendiri sebelum mampu menerima diri ini apa adanya.

4.6.13

masih harap

jengah hari keempat tengah tahun

tiada khabar berita gembira lagi.
tapi aku perlu terus senyum.

punca. AKU
aku menggantung diri terlalu tinggi
jerat aku bina sendiri

dan aku jatuh memeluk impian dan harapan!


2.6.13

Kerabu Taugeh KerangKacangbotol

Bismillahirahmanirahim

Cuaca pagi yang tenang, buat otak logat fikir nak masak ape. Dicampur dengan perut bergelodak lagi ni kan kelaparan even dan menyumbat roti canai Pak Din dua keping tuuuu! Tangki ape ntah badan ni...hehe isi macam-macam mana tak kembang.....*buka pekung di dada lak*

Pikir punya pikir, capai kata sepakat masak lemak ikan jenahak dan kerabu taugeh...macam biasa la kan...lauk ni i pandai masak. haha....Yang lain masih dalam proses belajar dan belajar... Lalalala

KerabuTaugehKerangKacangBotol :)


Ok. Dah siap. hahahaha.....

1. Taugeh dibersihkan dan dibuang ekor yang berjuntai. hehehehe
Masa ni mood dan semangat kena tinggi menggunung....kalau tak memang bosan nak membuang ekor taugeh!

2. Kerang direbus........


3. Bawang besar, kacang botol, bunga kantan, cili padi....
Bahan-bahan ni dihiris halus dan kalau nak pedas leh xtrakan cili padi :)

4. Tomato dipotong dadu dan perahan air limau

5. Santan 4sudu besar... *kasi lemak-lemak masin gitooo*

6. Jangan lupa tambahkan kerisik..... Gaul semua bahan dan tambah garam dan perisa...... Dannnnnn SIAPPPPPPPPPPPPPPP! Melepsss sangat rasanya..simpan dalam peti sejuk sekejap dan makan dengan nasi panas...Ratah begitu pun sedap jugak dik nonnn



SELAMAT MENCUBA dan MERASA :)

setengah tahun

Bismillah
setengah tahun suka derita tutup cerita
yuk
buka perenggan baru
mula buku baru
wangi bau

mahu senyum sampai telinga
sampai hujung tahun

moga setengah tahun kedua ni
ada berita gembira berganda

usaha.doa.tawakal
kesayangan hamba
Nurul Dania Batriesyia - 5year
Nurul Dharwiena Basyirah - 1year

good luck sayang kakak ni...........banyak A  :)

31.5.13

tutup lima

penutup bulan kelima ini sangat suram
tiada senyuman nak diukir
harapan aku bina atas para rapuh
memang aku jatuh
teruk!

salah sendiri
terlalu cuba terbang tinggi
walaupun aku tau
jauh dilubuk hati
perkara itu susah mahu direaliti
untuk masa kini.

bukan aku minta intan emas permata
aku minta izin ibu dan bapa

jika wang jadi penghalang
kita cari
kita simpan

wang oh wang
apa kata kita bikin sederhana
asalkan kita tidak berzina

dan aku tau
aku sendiri yang kurang rasa malu
salah aku
aku akui itu

tutuplah bulan kelima ini dengan air mata

redha dan pasrah
Allah bina jalan yg terbaik buat hambanya
sabar
sabar
sabar
ada sebab lambat dan cepat
sabar dan faham

himpunan mei 2013

ape kes himpunan.
nampak sangat malas dan kalau dikutkan yang sebenar2nya kekurangan masa nak dicuri.

mei ini bulan rahmat. tiap-tiap bulan pada aku Allah dah bagi rahmat :)

rahmat untuk kami sekeluarga.

rahmat dalam kesihatan
rahmat dalam pemberian rezeki
rahmat segala-galanya

aku himpunkan dalam bentuk imej
kerana penceriitaannya lebih subjektif
andaikan apa saja
aku aku bubuh caption supaya tak tersasar andai

Kelas KHB, inginkan kelainan untuk kelas hujung2 ni, aku buatkan amali masakan. Mencabar sebab pelajar kurang dengar kata...huhu..akhirnya, Alhamdulillah.....cikgu2 banyak membantu!!  :)

Sambutan Hari Guru peringkat Sekolah....menjadi guru di sekolah tempat kita timba ilmu, semangatnya lain mcm :)

ni yaya punya projek..sempena Hari Jururawat. hehe

see............cream puff! memang sodappppppp  :P
bersama pelakon2 yg aku latih sempena Program Jati Diri....lakonan bertajuk 'Solat"...masih banyak yg boleh diperbaiki oleh aku!

steamboat laki bini. hehe...yaya n bahili yg pakar bikin ini...hehe

pic lame! bye

partner aku jadi guru.





ok! sekian *idea hilang*

menanti

cukup. janji

aku tunggu
saat bergerak makin pantas.
saat itu kerjanya tetap.

aku tunggu
mahu hentikan jarum jam
jangan gerak

aku tunggu

dia diam
diam bisu

tidur?
lupa?
penat?

aku?
positif.

diam dan malas

sudahnya harapan aku dulu tinggi setinggi
musnah rapuh
nipis senipis nipisnya...................................................................


koyak la hati

29.5.13

tunggu

satu dua tiga.
masa berjalan bukan lambat tapi semakin pantas
dan kamu

bertindak la.
apa lagi dalam fikiran
apa lagi dalam hati

masih ragu atau keliru

memiliki itu impian
usaha untuk memiliki??

jangan lambat kelak kamu melepas.

dan aku tunggu
aku bukan batu.

*tidak mahu memaksa dalam keadaan terpaksa*

biar semua dalam rela

Masa yang lapang jangan kau sia-siakan
Jangan sampai masa berlalu
dan kau duduk termenung


diam.

bisu.

tunggu.

5.5.13

Pilihan Raya Umum-13

Bismillahirahmanirahim....alhamdulillah

5hb Mei 2013 hari bersejarah dan hari penentu pembentukan negara Malaysia....Ya  Allah....lubuk hati membara mahu Islam bangun di bumi Malaysia......

tiada kata mahu lafaz, semoga kemenangan / kekalahan dalam kejujuran :)

seawal pagi bangun dengan azam undi aku InsyaAllah mampu mengubah segalanya dengan izin Allah.....pagi2 daddy dah siapkan sarapan untuk kami..menunya 'Nasi Goreng Sayur' + Telur Mata dan  Air Teh '0' Panas....Alhamdulillah kekenyangan dan  memerut.hahaha...

Sampai2 je memang Perghhhh! la kan..beratur punya la panjang...rasanya dah paling awal keluar sebelum pukul 8.....terbaik terbaik!






2.5.13

5's at Sembaka!

Assalamualaikum. Bismillahirahmanirahim

Pagi ni program bermula sebelum 7pagi..... what?? hehe...jangan la terkejut sangatkan..bangun pagi murah rezeki.

Solat, baca Al-Quran dan senyum :)

Ok2.....lupe pulak..pagi ni ada meeting PBS untuk semua guru2 di smk bandar baru batang kali (sembaka)
Alhamdulillah dah gosok baju malam tadi, kerja sikit-sikit sudah diselesaikan sebelum tugas betukar kepada empunya tugas.hehehe....

Ya Allah, akan merindui semua anak-anak ini

[gambar-gambar gotong royong 5s dengan anak murid 1Ehsan 2013] :)
Amirul Amin, Johan, Rasyidah dan Adhana sedang menjamu selera...gigih  I masak mehun goreng, sandwich telur dan air sirap..konyang anak2 i..hehe



Al-Amin yg sangat pemalu! ceh.



selesai bergotong royong dengan pelajar dan guru kelas sesi pagi...maklumlah share kelas.... :) sharing is caring...thankss semua

adhana last day......pindah ke Serendah :) bye2 adhana,  kami akan merindui.....rindu ke? ahaks..

1.5.13

Ya Allah
lama nya aku tinggalkan belog aku nie...aish! banyak sangat kerjanya. maklumalah sekarang ni kan dah jadi guru ganti kat smk bandar baru batang kali...masuk2 je kerja dah kena handle persembahan lakonan untuk program jati diri. YA Allah mana nak cari  pelakon,  skrip lagi....fuhhhhhh...

fenin (**)/

soal  hubungan. erm. susahnya nak percaya dengan seseorang  setelah kepercayaan dirobek.
what u give u get back!
salah aku ke? salah dia ke? atau salah kami.  erm.

jenuh kalau nak tunding jari. diam. diam. diam

kekadang MALAS berfikir. biar otak beku dalam soal ini.

*tujuan aku bina keluarga Islam*
retak hati makin hari halus

28.3.13

Himpunan Status Oct2012-Dis2012



Bottom of Form
Teh:
"Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari anda. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.."

- Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kam
Bottom of Form

Teh:
Sahabat yang sebenar adalah sahabat yang kala kita melihat wajahnya, kita akan teringat akan Dia (Ya Allah).


Teh:
Allah sangat gembira menerima taubat seorang hamba melebihi kegembiraan orang yang mendapat kembali barang yang disayanginya.

Teh:
Tips menutup aurat. 

Sebelum keluar rumah cuba tanya diri sendiri
'Allah redha tak dengan apa yang aku pakai ni'

Selamat beramal :)


Teh:
Bertaubat dan beristighfar secara berterusan akan menghapuskan dosa yang dilakukan secara tidak disedari.


Teh:
Dekatkan dirimu dengan Allah. Nescaya kamu berbahagia.

Allahuakhbar.

Bottom of Form
Bottom of Form
Bottom of Form
Bottom of Form
Bottom of Form
Bottom of Form
Bottom of Form
Bottom of Form
Bottom of Form

Teh:
Being in the first class doesnt mean your are THAT smart and being in the last class doesnt mean you are THAT stupid.


Teh: 
Kalau dosa itu Allah nampakkan di atas timbangan dacing...yang mana lebih berat. Kiri dosa. Kanan pahala.


Teh:
Kita takkan selalu dapat apa yang kita nak.
Tapi, apa yang kita dapat itulah yang kita perlu.

Allah Maha Adil :)


Teh:
Sekiranya kita menghadapi musibah, jangan hadapinya sebagai seorang guru, jangan hadapinya sebagai seorang doktor tetapi usahakanlah menghadapinya sebagai seorang MUKMIN....InsyaAllah


Teh:
Halal haram bukan terletak pada makanan sahaja. Tapi pada tutur kata, tingkah laku, dsbgnya...

#Halal dan haram (ceramah ustaz kazim elias)


Teh:
Menjadi solehah bukan niat untuk meraih hati yang soleh. Tapi yang utama merebut redha Allah s.w.t


Teh:
"Dunia ialah tempat manusia berpenat untuk membuat pahala, Akhirat ialah tempat manusia berehat setelah masuk ke syurga"

Teh:
Jika anda mahu membuat sesuatu, anda akan cari jalan. Jika anda tidak mahu membuat sesuatu, anda akan cari alasan.


Teh:
Allah limpah rezeki dan nikmat tanpa berkira, kenapa kita selalu berkira2 untuk Allah. :(

#dirisendiri&kalian


Teh:

'Apabila kamu keluar dari rumah kamu, rasakanlah orang disekeliling semuanya baik dan kamu je yang tak baik dan kamu adalah orang yang baik' Saidina Umar


Teh:
Sebelum memberi nasihat kepada manusia dengan ucapanmu, berilah mereka nasihat dengan perbuatanmu.


Teh:
"Jauhilah olehmu akan dengki, kerana sesungguhnya dengki dapat memakan kebaikan seperti api memakan kayu bakar." ~ hadis riwayat Abu Daud


Teh:
korang tak suka kerajaan bukan maslah aku,
korang nak pangkah mana pun bukan masalah aku
yang aku tak nak Islam bergaduh dengan Islam.

Allahuakhbar :)


Teh:
Kalau dah sayang
Ayat manis jangan dikarang
Kalau tiada apa yg menghalang
Sila masuj meminang 

Edit by: poksu ki


Teh:
Biar hilang sesuatu kerana Allah
JANGAN sesekali hilang Allah kerana sesuatu :)


Teh:
"Hidup ini adalah untuk Allah sayang pada kita. Redha pada kita"


Teh:
Walaupun hidup seribu tahun,
Kalau tak sembahyang apa gunanya


Teh:
Cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau TUTUP AURAT 
Anda pasti cantik sekali !


Teh:
Mengapa manusia gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia itu sendiri dilahirkan dari sebuah kemesraan :)


Teh:
Salam maal hijrah buat semua sahabat. 
Azam bukan atas kertas untuk tatapan 
tapi disertakan dengan tindakan yang berterusan. :)


Teh:
Saya tak nak EPAL,
tapi saya nak OREN,
Saya tak nak COUPLE,
tapi saya nak KAHWIN !
Muktamad....


tiada istilah perigi cari timba. istilah sepatutnya adalah si solehah mencari sang penjaga agamanya.

# 
SHauqi ALias


Teh:
kpd Muslim : 
bertafakur sambil berzikir nama Allah selama 12 minit setiap hari akan menambahkan daya ingatan anda - cubalah selepas solat.....


Teh:
Sebukit mana makanan yg kita makan, selaut mana minuman yang kita minum kalau bukan Allah yg mengenyang dan menghilangkan dahaga, kita takkan puas!


Teh:
Katakanlah: 
"Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam"
(Surah al-An'am 162)


Untuk menjadi baik perlulah memperbaiki solat, 
dan orang yang baik adalah orang yang melakukan solat 
tetapi paling penting untuk menjadi baik perlulah solat.

#Pahrol Mohd Juoi


Teh:
Nak tahu di mana kedudukan kite di sisi Allah? Cuba lihat di mana kedudukan Allah dalam diri kite dulu :)


Teh:
Setiap insan melakukan kesilapan, jgn menghukum kesilapan itu sepanjang hayat


Teh:
Cukup tak solat kalian 5waktu today? Cuba recheck. Kalau belum solat isya' then solat. Kalau missed beberapa waktu sila qadha ok :)


Teh:
Bila jiwa rasa kosong, jangan malu dekatkan diri kamu dengan Maha Pencipta krn Dia akan penuhkan jiwa kamu dengan rasa cinta kepadaNya.


Teh:
Pernah ditegur secara baik& penuh hikmah? Jgn melenting. Barangkali ia 'utusan' dan 'teguran' dari Yang Esa yg disampaikan melalui manusia.

*thanks bagi yg tegur :) salam zuhur


Prof Dr Muhaya:

Keyakinan pada Allah dan istiqamah memperbaiki diri ialah formula mendapat ketenangan dan kebahagiaan dunia akhirat, perhatikan aktiviti kita hari ini. Jom audit diri


Bottom of Form
Teh:
Saya post pasal agama dan dakwah bukan tujuan nak perli memerli. Sekadar PERINGATAN diri sendiri dan orang lain.

Hak TERASA Hak Awak,
Hak BERDAKWAH Hak Semua. :)

Teh:
Tiada yang terlihat lebih indah oleh dua orang yang menjalinkan cinta selain dengan perkahwinan. (HR Ibnu Majah, Hakim dari Ibnu Abbas)

Teh:
Orang luar sana ANGKAT senjata tegakkan agama Islam...
kita disini aman damai, ANGKAT takbir untuk tegakkan agama Islam! 

JOM solat Zuhur :)

Post jela apa-apa yang baik kat facebook ni. Akan ada yang baca jugak walaupun tak "like" status tu. Jangan letih nak post sesuatu yang baik..

"Usaha kita itu MALAIKAT catat. Allah pula yang menilai."

Jadikan medan facebook sebagai buku amalan catatan pahala kita, bukan catatan dosa !

*InsyaAllah :)

Teh:
Jika kita mengetahui tarikh kita akan mati, pasti kita akan lakukan semuanya bersungguh-sungguh, terutamanya beribadat. #renungan

Mati itu pasti tiba
Tidak boleh ditunda

Teh:
Wanita muslimah yang menutup aurat sempurna itu sangat cantik tanpa make-up walau wajah penuh dengan rembesan keringat!

Teh:
Allah Maha Mengetahui siapa pendampingku :)